Vakantie op Curaçao

We zijn heerlijk op vakantie op Curaçao! In de herfstvakantie, dus Lucas (17), Renzo (13) en Timo (6) kunnen ook mee. Lekker ff 3 weken genieten.

Vanaf het moment dat we vertrokken van Schiphol is de vakantie echt begonnen.

Negen uur met het vliegtuig begon eigenlijk al met een vertraging hetgeen normaliter niet veel voorkomt. In dit geval moesten we 2,5 uur wachten omdat ons vliegtuig nog in onderhoud zat en er een ander vliegtuig werd ingezet. Helaas voor ons moesten wij hierop wachten. Uiteindelijk werd het wachten beloond en na het boarden en een vlucht van 9,5 uur kwamen we na een tussen stop in Bonaire aan op Hato. “Feels like home again”

De eerste week
Wat gebruikelijk is na zo’n intensieve dag is de vermoeidheid. Eenmaal aangekomen moesten wij onze huurauto bemachtigen. Dit hadden wij vooraf natuurlijk al geregeld via autoverhuurwillemstad en nadat we de koffers hadden belde we naar ons contactpersoon.

Op de afgesproken plaats en na het inladen van de spullen reden wij naar ons huis in JanThiel. Onderweg gingen wij nog ff langs bij Lunapark om boodschappen te doen. Want ja, ook wij moeten eten en vooraf in de ochtend koffie hebben.

En dan eindelijk…. thuis! Daar zijn we dan, na het openen van de poort en voordeur en uiteraard het uitladen van de spullen, ff weer op ons gemak alles laten inwerken. Wat is het toch fantastisch om dit weer te zien. De rust, de schoonheid, het zwembad maar ook de heerlijke porch. Hier zullen we de komende tijd ons absoluut vermaken. De kinderen willen nu maar 1 ding…zwemmen.

Na een korte nacht waren we allemaal omstreeks 05:00 uur wakker en besloten maar heerlijk te genieten van koffie en onze porch.  We hebben heerlijk gegeten en besloten dan ook naar het strand te gaan omdat we heerlijk ff kunnen bijkomen. Geheel in overleg hebben we besloten naar DaaiBooi te gaan.

Daaibooi Beach

Daaibooi Beach is een echt lokaal strand. Het is er rustig, ondiep water en zeer geschikt voor snorkelen (veel vissen). Er is een bar-restaurant met kleine prijsjes. Ook zijn er een aantal strandparasols (palapas). De toegang tot het strand is gratis, een strandstoel huren is mogelijk. Het kan in het weekend soms wel druk zijn. Verder heeft het strand ook nog eens een stukje geschiedenis.

Vroeger diende dit strand als haven voor kleine bootjes wat zout gingen ophalen van in de buurt liggende plantages zoals Jan Kok, Ris St. Marie en PortoMari. Uiteraard werd het werk gedaan door de slaven. De lading werd vervoerd naar de grotere haven in Willemstad waar de lading weer in de grote schepen werd geladen die weer het vervoerde naar Europa. Uiteraard werd deze baai beschermd door de Nederlanders, u kunt dan ook hier nog resten vinden zoals muren.

Rest van de week

Tijdens de rest van de week hebben we nog e.e.a. geklust en zijn we natuurlijk naar Willemstad geweest. Hebben heerlijk gegeten en zijn natuurlijk ff de toerist gaan uithangen.  In de binnenstad van Willemstad zijn veel winkels gevestigd aan onder andere de Heerenstraat en de Madurostraat. Het mag ons dan ook niet ontbreken om foto`s te maken van de letters Dushi en Curaçao.

De pontjesbrug en de ronde markt vormen bij ons weer een centraal punt omdat dit kenmerkt dan ook ons bezoek aan Curaçao. Heerlijk om weer terug te zijn.

Onze inkopen doen wij meestal bij Vreugdenhill of Centrum (Mahaai) waar lokale en natuurlijk Nederlandse producten te verkrijgen zijn. Laat je alleen niet verkijken op de kosten want sommige artikelen zijn duurder dan in Nederland, maar ach je bent op Curacao en dan moet dat maar een keer.

De kinderen vermaken zich kostelijk en na een intensieve dag hebben we besloten te gaan eten bij onze favoriet: Brakkeput Mei Mei.

Het restaurant is gelegen op het voorterras van een historisch landhuis en heeft daardoor een unieke en tropische sfeer. Het stoere menu biedt een variatie aan vlees, kip en verse vis van de houtskool grill en typische Caribische hapjes. Daarbij hebben ze elke maandag gratis salsa les na diner en elke donderdag is het ‘lobster night’. Maar wij komen vooral voor de BIG Steak!! 1 KG vlees en dat smaakt heerlijk.
Hector herkende ons van de vorige keer en wij hoefde dan ook niet te reserveren, toch makkelijk als je vaker op het eiland komt. Maar voor de kinderen was dit weer een moment om niet te vergeten.
Omdat Brakkeput nog geen 3 minuten rijden is met de auto, is het natuurlijk heerlijk om zo`n goed restaurant in de buurt te hebben.

Het koken is op zich natuurlijk geen probleem, het duurt alleen wat langer omdat het toch anders is dan in Nederland. Zo besloten wij pannenkoeken te bakken op de Barbecue, iets wat je in Nederland niet gauw doet, maar jongen! wat waren deze lekker.

Even verder op, op de caracasbaaiweg, zit HAP WAT. Ideaal voor als je een keer geen zin hebt om weg te gaan of te koken. Heerlijke patatje met frikandellen of andere snacks zijn hier te verkrijgen. Kortom wij en onze jongens vermaken ons kostelijk.